جواهرات

چگونه تفاوت بین یاقوت سرخ و یاقوت کبود صورتی را تشخیص دهیم؟

34989284839284

تفاوت بین یاقوت کبود صورتی و یاقوت سرخ در این است که آیا رنگ قرمز غالب است یا خیر. این دو سنگ تقریباً شکل یکسانی دارند زیرا این دو سنگ قیمتی از کوراندوم، نوعی اکسید آلومینیوم (Al2O3) تشکیل شده اند.

یاقوت سرخ ذاتاً قرمز است و یاقوت کبود رنگ دیگری دارد. با این حال، یاقوت ها می توانند ته رنگ صورتی، بنفش یا نارنجی داشته باشند. ته رنگ ها تعیین می کند که سنگ یاقوت سرخ یا صورتی، نارنجی یا بنفش است.

یاقوت کبود صورتی در مقابل یاقوت سرخ مایل به صورتی

در تئوری، هر چیزی که به عنوان “کورون قرمز” طبقه بندی نمی شود، یاقوت کبود است. با این حال، در عمل، تعریف این ویژگی دشوار است زیرا درک ما از رنگ ذهنی است.

گوهرشناسان برای تعریف لحظه ای که رنگ سنگ از قرمزی با سایه صورتی یا بیشتر صورتی با سایه قرمز می شود، مشکل دارند. تفاوت بین یاقوت کبود یاقوت صورتی و یاقوت کبود به نحوه درک گوهرشناس از رنگ بستگی دارد.

آیا صورتی سایه قرمز است؟

در اصل، بحث اصلی در مورد اینکه آیا یاقوت سرخ می‌تواند صورتی باشد، حول این موضوع است که آیا صورتی یکی از رنگ‌های قرمز است. رنگ صورتی قرمز و سفید با هم مخلوط شده است، بنابراین در اصل، رنگ صورتی نوعی رنگ قرمز است.

این بدان معناست که تمام یاقوت های صورتی اساساً یاقوت قرمز هستند؟ نه کاملا. با گذشت زمان، رنگ صورتی به رنگی منحصر به فرد تبدیل می شود. با این حال، نقطه ای که یک سایه از قرمز غالب به صورتی غالب تبدیل می شود ذهنی است.

نحوه درجه بندی رنگ یاقوت

طبق  GIA، قرمز باید رنگ غالب باشد تا یاقوت سرخ باشد. وقتی به سنگ نگاه می کنید، باید بیشتر از رنگ های دیگر قرمز خالص را ببینید.

آزمایشگاه‌های GIA دارای سنگ‌های اصلی برای کمک به درجه بندی هست. با وجود این، رنگ غالب ،  یک تفسیر شخصی است. در واقع، دو درجه‌دهنده به همان اندازه، ممکن است همان سنگ را “یاقوت قرمز مایل به نارنجی” یا “یاقوت کبود نارنجی مایل به قرمز” بنامند.

چگونه کروم بر رنگ یاقوت و یاقوت کبود تأثیر می گذارد

مقادیر کمی از کروم باعث ایجاد رنگ قرمز در کوراندوم می شود. مقدار کروم و سایر عناصر کمیاب خلوص سایه قرمز را تعیین می کند.

هر چه کروم بیشتر باشد، سنگ قرمزتر ظاهر می شود. مقادیر کمتر کروم سنگ را صورتی تر می کند. سخت ترین سنگ هایی که درجه بندی می شوند سنگ هایی هستند که دارای کروم متوسط هستند.   سایر رنگ ها و ته رنگ ها توسط عناصر کمیاب مانند آهن، تیتانیوم و وانادیوم تولید می شوند.

بهترین رنگ یاقوتی

با ارزش ترین رنگ یاقوت به رنگ خون کبوتر معروف است. این یک شکل خالص از رنگ قرمز است که هیچ ته رنگ مشخصی ندارد. یاقوت های برمه ای عموما قرمز خون کبوتری هستند و کیفیت بالایی دارند.

رنگ های یاقوت کبود صورتی

درجه بندی یاقوت های صورتی دشوار نیست زیرا برخی از سایه های صورتی کاملاً متفاوت از یاقوت های سرخ هستند. سایه ای از یاقوت کبود صورتی در بازار وجود دارد که هیچ شباهتی به یاقوت قرمز ندارد.

برخی از یاقوت های کبود صورتی طبیعی و آزمایشگاهی به اندازه کافی سبک هستند که به راحتی دسته بندی شوند.

در صورت شک، برای صدور گواهینامه سنگ خود را به مظفر دایموند ارسال کنید. بهترین گزینه برای شما این است که یک سنگ طبیعی با رنگی که دوست دارید بخرید ، صرف نظر از اینکه چه نامی دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *